Wybór zawodu jest bardzo ważną życiowo decyzją dla każdego młodego człowieka. Ma ona niebagatelny wpływ na całą osobowość jednostki, ponieważ wykonywanie określonego zawodu związane jest z kształtowaniem się własnego „Ja”, którego jednym ze składowych jest „Ja zawodowe” (koncepcja W. Jamesa).
Każdy człowiek jest odpowiedzialny za swoje decyzje i wybory, dlatego też młodzi ludzie muszą wziąć problem wyboru zawodu na swoje barki. Wybór ten powinien być dokonany samodzielnie, na własną odpowiedzialność, ponieważ skutki takich, a nie innych decyzji zawsze ponosi się indywidualnie.
Satysfakcję z podjętej decyzji młody człowiek może uzyskać wtedy, kiedy połączy ze sobą trzy ważne wymiary, a mianowicie własne zainteresowania i predyspozycje zawodowe, rozeznanie w kwalifikacjach i kompetencjach, które są warunkami koniecznymi do zatrudnienia w danym zawodzie, a także ocenę możliwości zatrudnienia w danym zawodzie na aktualnym rynku pracy.
Warto sięgnąć tutaj, do teorii Supera, który w rozwoju kariery podkreśla ważność zarówno czynników indywidualnych, takich jak osobowość, aktywność jednostki, osiągnięcia, jak i czynników społecznych uwzględniających strukturę społeczną, system szkolny, rynek pracy, politykę pracy czy system prawny.
Przy wyborze kariery zawodowej, która w przyszłości ma dawać dzieciom autentyczne zadowolenie należy wziąć pod uwagę przede wszystkim osobowość dziecka, jego temperament, preferencje i wyznawane wartości oraz sposób w jaki przetwarza informacje ze środowiska. Nie można zapomnieć o stanie zdrowia. Ogólnie mówi się o dyspozycjach zatrudnieniowych do pracy w określonym zawodzie, do których można zaliczyć dyspozycje umysłowe, gotowość do aktualizowania wiedzy na temat aktualnych wymagań zawodowych oraz niezbędne kompetencje i ogólne sprawności dotyczące zarówno samego zatrudnienia w danym zawodzie, jak i utrzymania stanu zatrudnienia w konkretnej pracy.
Dyspozycje umysłowe, o których mowa, to inaczej uzdolnienia, wśród których szczególną rolę odgrywają: zdolność do permanentnego kształcenia i rozwoju, zdolność szybkiego uczenia się w związku ze zmianami technologicznymi, organizacyjnymi, nowymi wymaganiami konkurencji rynkowej, zdolność myślenia rozbieżnego, czyli poszukiwanie wielu dróg i możliwości rozwiązania problemu, zdolność do komunikacji i współpracy z innymi ludźmi, zdolności adaptacyjne oraz zdolności myślenia analogicznego w nowych sytuacjach i zadaniach.
Dzięki takim cechom młody człowiek uzyskuje większe szanse na zdobycie zatrudnienie w wymarzonym przez siebie zawodzie, ale także będzie potrafił zaadaptować się do zmian i podołać obowiązkom zawodowym narzuconym w firmie.
Ponadto, młodzież wchodząca na rynek pracy, zaraz po ukończeniu edukacji powinna posiadać, oprócz wiedzy szkolnej, także zebraną wiedzę o świecie zawodów oraz własnych predyspozycjach zawodowych, a także informację o rynku pracy, na który wchodzi. Orientacja na rynku pracy stanowi odrębną grupę sprawności, które zawsze są uwzględniane w doradztwie zawodowym. Są to bowiem ogólne kompetencje, które umożliwiają młodym ludziom swobodną orientację na rynku pracy, zarówno lokalnym, regionalnym, ogólnopolskim, w ramach krajów Unii Europejskiej, a nawet na rynkach międzynarodowych. Wszystko to daje szerszy obraz świata i ułatwia zaklimatyzowanie się w zupełnie nowym środowisku.
Jednak w dzisiejszych czasach, kiedy mamy do czynienia z tworzeniem coraz to nowszych regulacji prawnych, nowelizacji istniejących ustaw oraz harmonizacji prawa rynku pracy w państwach UE, młodzieży trudno jest samodzielnie znaleźć dostateczne informacje w tym zakresie. Dlatego warto korzystać z profesjonalnej porady doradców zawodowych, którzy z pewnością będą w stanie odpowiedzieć na wiele pytań i udzielić jasnych wskazówek. Więcej o tym dlaczego warto skorzystać z profesjonalnego doradztwa zawodowego można przeczytać tutaj.