Syn 24mc, nie mówi, nie powtarza.
Pani Profesor,
Jestem mocno zaniepokojona brakiem mowy u mojego dwu letniego synka. Posługuje się wysoko rozwiniętą gestykulacją i masą wyrazów dźwiękonaśladowczych. Mówi tylko te wyrazy i onomatopeje, które potrafi wymówić. Zapytany nazywa jakieś zwierzę"fafa" (kwa kwa - kaczka) tylko dlatego, że to potrafi. Nie chce powtarzać i próbować coś powiedzieć. Mówi nie, albo tylko się uśmiecha. Wymawia tylko wyrazy dwusylabowe i nie łączy wyrazów we frazy dwu wyrazowe. Nie potrafi powiedzieć "miś stoi", nie chce powtórzyć, ale niezapytane samo błyskawicznie dostrzega, że miś ma tylko jeden but. Zasób jego słownictwa: mama, tata, baba, ciocia- niewyraźnie, dada, bu-krowa, ma-owca, lala - lew, auto, pepe-picie, laba/lapa - lampa, dom, fafa-kaczka uuuuuu-poparte gestem to samolot, brum brum - jedzie, ale nie powie auto brum brum, mnioma- herbatnik. Pokazuje czego chce. Od 2miesięcy kiedy widzi kogoś obcego (b. rzadko) lub jeśli ktoś obcy coś do niego powie (dość często) wskazuje nań palcem i krzyczy "nie". Nie lubi gdy ktoś obcy go zagaduje. Jest bardzo sprawny manualnie. Praworęczny. Samodzielnie je widelcem i łyżką od 14 miesiąca życia. Rysuje ryby, ślimaki i postaci mamy i taty jak pięciolatek, kółka i szlaczki robił już w 11 miesiącu. Samodzielnie posługuje się małymi nożyczkami. Robi i mówi papa i cieść. Czasami świadomie i prowokacyjnie robi coś zupełnie błędnie obserwując moją reakcję, kiedy go na tym przyłapuję śmieje się z udanego żartu i jeszcze bardziej przekomarza. Rozumie nawet skomplikowane polecenia, nawet jeśli nie są poparte gestem. Czasami mam wrażenie ze nie chce próbować. Czy powinna podejrzewać autyzm? Na co zwrócić uwagę? Gdzie mogę się z dzieckiem udać i jak mogę mu pomóc, pracować z nim? Bardzo dziękuję za wszelką odpowiedź.
Pytanie przesłała Pani Marzena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marzeno,
koniecznie należy rozpocząć terapię.
Ćwiczenia dla dzieci z zaburzoną komunikacją językową znajdzie Pani w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" (www.we.pl) oraz w "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska"(www.konferencje-logopedyczne. Nie podejrzewam autyzmu, ale w książce są wszystkie ćwiczenia stymulujące rozwój mowy małych dzieci.
Proszę rozpocząć od programu słuchowego:
1. Program słuchowy - Słucham i uczę się mówić - "Sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl),
2. Stymulacja rozwoju mowy poprzez naukę czytania metodą sylabową. Program "Kocham czytać". Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do
pobrania” stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®
3. Program A. Żywto "Powtarzam, rozumiem, nazywam" - www.wir-wydawnictwo.com - to program stymulujący umiejętność łączenia dwóch wyrazów.
Należy z cała konsekwencją wykluczyć:
1. Telewizję
2. Komputer
3. Zabawki dźwiękowe
PROGRAM SŁUCHOWY PRZYNOSI DOSKONAŁE EFEKTY POD WARUNKIEM KONSEKWENCJI (CODZIENNIE 15 MINUT) W SŁUCHAWKACH I TYLKO W SŁUCHAWKACH.
Proszę rozpocząć terapię natychmiast!
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska