Rozpoczynamy nowy cykl: Uczeń Pierwsza Klasa. Komu jest dedykowany? Wszystkim rodzicom, którzy chcą jak najlepiej przygotować swoje dziecko do edukacji szkolnej.
Szykujemy dla Was tony ważnych i potrzebnych informacji: rozmowy z ekspertami , wywiady ze specjalistami, raporty, newsy – a więc wszystko to, co rodzice uczniów - debiutantów wiedzieć powinni!
Dziś rozmawiamy z Panią Dorotą Zawadzką: psychologiem rozwojowym, doradcą rodzinnym, specjalistką w sprawach rozwoju i wychowania.
CzasDzieci.pl: Czy 6 lat to dobry wiek na debiut szkolny?
Dorota Zawadzka: Moim zdaniem, sześciolatki w Polsce – dokładnie tak samo jak i dzieci w tym samym wieku w większości krajów europejskich – są gotowe, by pójść do szkoły.
Dodatkowo wiadomo, że wszystkie dostępne badania pokazują, że dzieci, które rozpoczynają naukę w wieku sześciu lat bardzo dobrze radzą sobie z przyswajaniem wiedzy.
Ważne by rozumieć, że szkoła to dla dziecka nie koniec dzieciństwa, lecz wielka szansa na rozwijanie zainteresowań i zdobywania nowych umiejętności. W szkole dzieci mają szansę zaspokajać ciekawość świata, znajdować odpowiedzi na nurtujące dzieci pytania, pasję do zdobywania wiedzy i relacje z rówieśnikami.
Najważniejsze w debiucie szkolnym jest postawa rodzica: wspierająca, a nie lękowa. Rozumiejąca ewentualne trudności. Rodzic także przecież debiutuje, nawet jeśli sześciolatek nie jest pierwszym szkolnym dzieckiem.
CzasDzieci.pl: Skąd wiedzieć, że dziecko jest gotowe na rozpoczęcie edukacji w szkole?
Dorota Zawadzka: Obowiązuje generalna zasada: sześcioletnie dziecko jest gotowe do nauki w pierwszej klasie, jeśli posiada umiejętności oczekiwane od dzieci kończących przedszkole. Patrzmy więc na przeciętnego sześciolatka.
Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie sześciolatki, zaryzykuję tezę, że nawet nie wszystkie siedmiolatki, są w stanie osiągnąć określone w przedszkolnej podstawie programowej umiejętności.
Mowa tu szczególnie o dzieciach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Warto porozmawiać z wychowawcą w przedszkolu. Zapytać, o to jak dziecko funkcjonuje w grupie, czy potrafi się skupić, czy z przyjemnością przystępuje do nowych zadań. Czy chętnie się uczy i j jak radzi sobie z emocjami i relacjami z rówieśnikami.
CzasDzieci.pl: Jeśli już podejmujemy decyzję na „tak”, to jak przygotować dziecko, by ten pierwszy rok w szkole był dla niego jak najbardziej korzystny?
Dorota Zawadzka: Dzieci gotowe do podjęcia nauki chcą iść do szkoły. Rozumieją na czym polega rola ucznia, a spędzanie czasu z dala od rodziców, wśród rówieśników nie jest dla nich problemem. Wręcz przeciwnie, jest radością z samodzielności i kontaktów społecznych. Chętnie bawią się z rówieśnikami i przestrzegają reguł.
Dziecko rozpoczynające edukację w pierwszej klasie powinno samodzielnie się ubrać i rozebrać , umyć, zjeść posiłek, a także skorzystać z toalety.
Jeśli chodzi o rozwój intelektualny to mową posługują się w sposób zrozumiały dla rozmówcy – nie tylko dla najbliższych. Mówią zdaniami, potrafią zasygnalizować swoje potrzeby. Sporo wiedzą o sobie. Potrafią powiedzieć, jak się nazywają, ile mają lat i gdzie mieszkają. Poprawnie trzymają ołówek, posługują się nożyczkami, lepią z plasteliny i rysują. Wyraźnie widać koordynację oko-ręka. Interesują się czytaniem i pisaniem. Liczą: dodają i odejmują pomagając sobie liczeniem na palcach lub przedmiotach. Potrafią odpowiednio zachować się w kinie, na koncercie, wystawie.
Mają wiele umiejętności zawartych w podstawie programowej przedszkola.
CzasDzieci: A jak przekonać rodziców nieprzekonanych? Tych, którzy ciągle się wahają?
Dorota Zawadzka: Najbardziej namawiałabym do poczytania wyników badań dotyczących osiągnięć sześciolatków.
Proponowałabym rozmowy z nauczycielami i rodzicami dzieci, które już do szkoły chodzą. W większości są zadowoleni ze swoich decyzji.
Z Panią Dorotą Zawadzką rozmawiała Anna Hacuś – Krawczyk