Przedszkole językowe to miejsce, w którym dziecko ma szansę na zdobycie najważniejszych kompetencji współczesnego człowieka! Znajomość języków obcych umożliwia swobodne korzystanie m.in. z zasobów edukacyjnych i kulturowych świata.
Im wcześniej dziecko rozpocznie swoją przygodę z nauką języków obcych, z tym większą łatwością je przyswoi. Dzieci w pierwszych trzech latach swojego życia uczą się języka obcego naturalnie, na takich samych zasadach, jak opanowują język ojczysty.
Nauka dwóch lub trzech języków odbywa się wówczas symultanicznie. Maluchy w wieku przedszkolnym, które znają już język ojczysty i po raz pierwszy stykają się z językami obcymi – uczą się ich następczo.
Dlaczego prywatne przedszkole międzynarodowe to optymalne rozwiązanie dla malucha i starszaka? W jaki sposób dzieci w wieku przedszkolnym uczą się języków? Jak wielojęzyczność wpływa na rozwój dziecka?
Wcześnie wdrożona nauka języków obcych to oczywiście inwestycja w dwujęzyczność lub trójjęzyczność dziecka, czyli biegłą znajomość języków obcych w przyszłości. Ale to niejedyne korzyści wynikające z wielojęzyczności!
Dwujęzyczność i trójjęzyczność pozytywnie wpływają na rozwój dziecka tu i teraz. Trójjęzyczność ułatwia między innymi naukę czytania i pisania, rozwija myślenie abstrakcyjne i kreatywne, optymalizuje pamięć i pozytywnie wpływa na koncentrację. Dzieci wielojęzyczne na ogół doskonale radzą sobie w starciu z wyzwaniami wymagającymi podzielności uwagi i wielozadaniowości.
Odkryj żłobki i przedszkola językowe ITSW w Warszawie.
Naukowe badania przeprowadzane z wykorzystaniem rozmaitych metod (m.in. RMI i fRMI) potwierdzają zwiększoną elastyczność mózgu, gęstszą istotę szarą i lepiej zachowaną istotę białą. W innych badaniach stwierdzono z kolei, że dzieci dwujęzyczne mają lepszą pamięć roboczą od dzieci posługujących się jednym językiem, a dzieci wielojęzyczne osiągają wyższe wyniki w nauce.
Doświadczeni pedagodzy i psycholodzy podkreślają również, że dzieci, nastolatki oraz osoby dorosłe, które posługują się kilkoma językami są najczęściej bardziej otwarte i chętniej uczestniczą w życiu społecznym.
Zabawa jest podstawowym rodzajem aktywności każdego dziecka. I to zabawa właśnie powinna być edukacyjną bazą dla najmłodszych. Odpowiednio zaprojektowane zajęcia, wykorzystujące spontaniczną ciekawość dziecka, umożliwiają rozwijanie rozmaitych umiejętności i wiedzy w maksymalnie naturalny i niewymuszony sposób, najczęściej po prostu mimochodem.
W przypadku nauki języków bardzo ważna jest tzw. immersja językowa, czyli zanurzenie w wybranym języku bądź językach obcych. Dziecko w przedszkolu uczy się angielskiego, hiszpańskiego czy francuskiego podczas zajęć rytmicznych, śpiewania piosenek i spacerów oraz swobodnych zabaw dywanowych. Wybrane języki obce są również językami komunikatów i instrukcji.
Odkryj żłobki i przedszkola językowe ITSC w Krakowie.
Metodą stosowaną w przedszkolach międzynarodowych, która przynosi najlepsze efekty, jest OPOL, czyli: „One Person, One Language”. W praktyce oznacza ona, że każda osoba pracująca w placówce posługuję się wyłącznie jednym językiem. Dzięki temu dziecko szybko i bez zahamowań podejmuje próby komunikowania z tą osobą w jej języku. Nauka słów i konstrukcji gramatycznych ma charakter intuicyjny i praktyczny, często całkowicie nieświadomy.
Nauka języków obcych rozpoczęta w wieku przedszkolnym (lub wcześniej!) umożliwia opanowanie jednego lub kilku języków na poziomie native speakera. Jeżeli dodatkowo zadbamy o to, by wielojęzyczność była oparta na językach z różnych grup – np. angielskim i francuskim, angielskim i hiszpańskim lub angielskim i chińskim – stworzymy bazę, która w przyszłości ułatwi dziecku podjęcie efektywnej nauki kolejnych języków.
Dziecko znające języki na ogół lepiej radzi sobie z wyzwaniami edukacyjnymi zarówno na poziomie edukacji wczesnoszkolnej, jak i później – w szkole podstawowej i średniej. Wysokie kompetencje językowe przekładają się na pewność siebie, umożliwiają swobodne i bezpieczne podróżowanie oraz korzystanie z międzynarodowych ofert edukacyjnych (m.in. wymian naukowych, rożnego rodzaju kampusów czy konferencji).
Brak ograniczeń w zakresie kompetencji językowych pozwoli młodemu człowiekowi skupić się na realizowaniu marzeń i poszukiwaniu pasji, a w przyszłości – realizowaniu się w interesującej pracy zawodowej.
Przedszkole językowe to naturalna kontynuacja instytucjonalnej opieki dla malucha, który wcześniej uczęszczał do żłobka językowego. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by z oferty prywatnych placówek wielojęzycznych skorzystało dziecko w wieku przedszkolnym, które przez pierwsze trzy lata życia pozostawało pod opieką rodziców lub standardowego żłobka.
Wybierając przedszkole językowe dla dziecka przeanalizuj kwalifikacje i doświadczenie kadry oraz metody edukacyjne stosowane w placówce. Przykładem przedszkoli międzynarodowych i wielojęzycznych spełniających najwyższe kryteria jakościowe, zarówno w zakresie opieki i wychowania, jak i wczesnej edukacji językowej, są kampusy ITSW!
Materiał sponsorowany