Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Niepokojące zachowania u 2 latka

Nasz syn ma 27 miesięcy. Jesteśmy trochę zaniepokojeni kilkoma zaobserwowanymi zachowaniami: Nie mówi, choć od jakiegoś czasu zaczął powtarzać niektóre słowa i sylaby. Swoje potrzeby najczęściej komunikuje krzykiem, szczególnie w otoczeniu nieznanych osób. Przy oglądaniu książeczek, wertuje szybko strony aby odnaleźć swoją ulubioną na której skupia uwagę. Na spacerze idzie w kierunku przez siebie wybranym i denerwuje się przy próbie zmiany drogi. Przy muzyce tańczy na palcach i kręci się w kółko. Dużo i chętnie bawi się wieloma rzeczami, w tym dużo zabaw ruchowych (jak choćby trampolina czy plac zabaw) , świetnie też bawi się ze swoja starszą (4 letnią) siostrą. Poza tym ma bardzo dobry kontakt wzrokowy zarówno z rodzicami jak i z innymi osobami. Czy zatem powinniśmy go zbadać pod kątem autyzmu czy może w jakiś inny sposób wspomóc jego rozwój?


Pytanie przesłał Pan Jacek
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Drogi Panie Jacku
Objawy przez Pana opisane wskazują na poważne zagrożenie autyzmem, a fakt, że dziecko nawiązuje kontakt wzrokowy nie jest wystarczający, by odrzucić taką diagnozę. Daję tylko nadzieje na dobre rokowania.
Ale terapię należy rozpocząć natychmiast. Już dziś. Dlatego odpisuję na Pana pytanie w pierwszej minucie po przesłaniu mi pytania przez moderatora, mimo iż właśnie miałam wychodzić. Pisze Panu o tym, by upewnić Pana w powadze sytuacji!

 

Najważniejszy jest program słuchowy:
1. "Słucham i uczę się mówić - sylaby i rzeczowniki" www.arson.pl (tylko w słuchawkach, codziennie 20 minut).

2. Wspólne czytanie sylab "Kocham czytać" - www.we.pl Na początek wystarczy 6 pierwszych kiażeczek "Samogłoski" "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i pierwsze sylaby.

3. Program stymulacji wzrokowej "Analiza i synteza wzrokowa" www.wir-wydawnictwo.com

4. Stymulacja lewej półkuli mózgu "Szeregi i skewencje" www.wir-wydawnictwo.com

 

Bardzo się cieszę, że jest Pan wyjątkowym ojcem, który rozumie, że rozwój mowy, to rozwój myślenia, a to przecież warunkuje całą przyszłość dziecka. Proszę zaufać swojej intuicji i pracować z dzieckiem.
Początki naszej terapii są omówione w artykule Jagoda Cieszyńska - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną® , artykuł do ściągnięcia z zakładki "Do pobrania" www.konferencje-logopedyczne.pl
Wczesna nauka czytania stymuluje rozwój mowy oraz kształtuje myślenie i ćwiczy pamięć.


Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: autyzm, stymulacja rozwoju mowy, program słuchowy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć