Droga Pani Sylwio,
wielokrotnie już pisałam, że dziecko emigrantów może pójść do żłobka czy przedszkola, gdy opanuje gramatykę języka polskiego. W przeciwnym razie nabywanie drugiego języka jest blokowane.
Kohnert, K., (2008) Second Language Acquisition: Success Factors in Sequential Bilingualism, ASHA Leader.
Gdy dziecko buduje drugi język na bazie pierwszego, oba języki na tym korzystają. Znaczące ryzyko pojawia się w sytuacji, kiedy dochodzi do utraty pierwszego języka, w szczególności, gdy nie jest on językiem większości.
Baker, C. (2007) A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3rd Edition). Buffalo, NY: Multilingual Matters.
Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się na fundamencie pierwszego.
W drugi język należy dziecko wprowadzać stopniowo, zapraszając rówieśnika do zabawy w domu, gdzie dziecko czuje się pewnie i może "otworzyć się" na komunikację w obcym języku.
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie www.szkolakrakowska.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com
Na stronie www.centrummetodykrakowskiej.pl w zakładce "do pobrania" znajdzie Pani artykuły dotyczące dwujęzyczności.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze