Droga Pani Kasiu,
to nie jest normatywna wymowa i dlatego należy pomóc dziecku w prawidłowym nabywaniu systemu językowego. Przyczyną kłopotów może być: brak wyboru dominującej ręki, mała ruchliwość języka spowodowana jedzeniem miksowanych potraw, czy skrócone wędzidełko podjęzykowe.
Bez względu na pierwotną przyczynę trudności dziecka warto wprowadzić
słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić -
Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się
pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki
oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców
słuchowych.
Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne-wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze