Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Niewyraźna mowa u 3,5-letniego dziecka

Dzień dobry,

chciałam poradzić się Pani odnośnie córki, która w maju tego roku skończyła 3 lata. Głównie chodzi o mowę. Córka dużo mówi, w zasadzie buzia jej się nie zamyka, buduje zdania i ciągle zadaje pytania: "a po co?", "a dlaczego", "kiedy tata wróci', "kiedy jedziemy do babci", "mogę pić" itp. Mówi bardzo szybko, mam wrażenie, że szybciej mówi niż myśli. Zaczęła chodzić do przedszkola i panie, które są w grupie, rozumieją co mówi, jednak inne osoby, które widzą ją rzadko już nie. Mowa jest bardzo szybka i niewyraźna. Obawiam się też czy ona wszystko rozumie. Jeśli chodzi o polecenia domowe i codzienne to uważam, że tak, ale ma braki jeśli chodzi np. o nazwy kolorów. Niektóre potrafi nazwać, inne nie. Albo zaczyna pierwszą sylabę i patrzy, aby jej podpowiedzieć dalszą część. I teraz moje pytania: Jak mogę ćwiczyć w domu, aby córka poprawiła wymowę, mówiła wolniej i zrozumialej? Czy program słuchowy będzie w tym przypadku odpowiedni? Jak sprawdzić jej poziom rozumienia? Jakie gry-zabawy- ćwiczenia będą odpowiednie? Niestety córka oglądała sporo telewizji i bajek, od pewnego czasu wykluczyliśmy całkowicie. Lubi układać puzzle, bawi się w gotowanie, ubiera lale, układa klocki. Niepokoi mnie, że ma tak jakby małą wiedzę (może powinnam ją więcej uczyć- kolorów, nazw itp.) i czy rozumie do końca. Za wszelkie rady będę wdzięczna.

Anna
mgr Katarzyna Biernacka - Logopeda, filolog polski

mgr Katarzyna Biernacka

Logopeda, filolog polski

Odpowiedź:

Szanowna Pani Anno,

 

z otoczenia Córeczki należy wyeliminować wszystkie stymulacje prawopółkulowe, także zabawki dźwiękowe, tablet, smartfon, komputer, radio, gdyż uniemożliwiają one dziecku słuchanie mowy z otoczenia. Telewizja nie może być włączana przy dziecku nawet „w tle”, gdy nie patrzy ono na ekran. Córeczka powinna słuchać programu słuchowego „Słucham i uczę się mówić”, koniecznie w słuchawkach. Ćwiczenia ogólnorozwojowe, dzięki którym może Pani stymulować rozwój Córki, znajdzie Pani w książce „Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia”.

 

Jeśli chodzi o zwiększanie zasobu słów oraz nabywanie wiedzy o świecie, najlepiej robić to poprzez czytanie książeczek i oglądanie obrazków, nazywanie nowych przedmiotów i sytuacji, mówienie do dziecka podczas codziennych czynności oraz wzbogacanie doświadczeń dziecka.

 

Najlepiej byłoby gdyby udała się Pani do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych Córeczki, opracuje indywidualny program stymulacji oraz pokaże Pani jak pracować w domu. Logopeda na pewno pokaże Pani także technikę Gestów Artykulacyjnych, które wspomagają prawidłową artykulację oraz nabywanie głosek, które nie pojawiły się jeszcze w mowie dziecka (informacje na temat tej techniki znajdzie Pani w książce Prof. Cieszyńskiej „Metody wywoływania głosek”). Certyfikowanych terapeutów pracujących Metodą Krakowską® znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.

 

Pozdrawiam

Katarzyna Biernacka

Zobacz inne porady w tematyce: rozwój mowy, problemy z mówieniem

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć