Droga Pani Marcelino,
nie wiem dlaczego mówiła Pani do swojego dziecka w języku angielskim? Właśnie wtedy zaczęły powstawać pierwsze problemy dziecka. Matka powinna mówić do dziecka w języku swojego serca, a to zawsze oznacza język etniczny. Właśnie wróciłam z Dublina z konferencji poświęconej dwujęzyczności, wszyscy naukowcy podkreślają wagę języka etnicznego dla rozwoju języka drugiego, dla kształtowania się emocji i tożsamości dziecka. Teraz będzie Pani musiała z mozołem odrabiać straty, także te spowodowane nadmierną stymulacją wysokimi technologiami.
W Anglii jest jeden ośrodek pracujący metodą krakowską w Luton (tel. 07436564107).
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po ćwiczeniach słuchowych czytamy razem z dzieckiem książeczki z Serii "Kocham czytać" (www.we.pl), układamy obrazki ilustrujące samogłoski ("Samogłoski" - www.konferencje-logopedyczne.pl), bawimy się w grę "Gdzie jest A? itp.
Byłoby dobrze zobaczyć JAK prowadzić stymulację dziecka, dlatego zachęcam do wizyty w Luton lub w Polsce u terapeutów metody krakowskiej, można ich znaleźć na stronie: www.szkolakrakowska.pl
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze