Droga Pani Jolu,
proszę spróbować włączyć płyty "Sylaby i rzeczowniki", może 2 pierwsze części są już zbyt łatwe.
Nie wiem jak rozwinięta jest mowa Synka. Czy powtarza spontanicznie podczas zabawy i kontaktu z dorosłymi, np. podczas oglądania książeczek. Badając dzieci sprawdzam, czy potrafią podczas zabawy powtórzyć sylaby np. LA LA LA śpiewa dziewczynka lub LO LO LO śpiewa chłopiec (podczas oglądania ilustracji z serii "Kocham czytać").
Dziecko w wieku 16 miesięcy powinno:
- odwracać pojedyncze strony w książce;
- nawlekać duże korali (średnica 25 mm);
- rozwijać papierek owinięty wokół małego przedmiotu;
- samodzielne pić z kubeczka;
- próbować jeść łyżka i widelcem;
- wskazywać części ciała;
- próbować powtarzać usłyszane słów;
- pytać (np. co to?);
- nazywać kilku obiektów (osób i przedmiotów);
- słuchać czytanych tekstów;
- nazywać czynności;
- żegnać się na polecenie;
- wyrażać zainteresowania rówieśnikami;
- rzucać piłką;
- budować wieżę z 4 klocków;
- powtarzać proste sekwencje ruchów dorosłego;
- naśladować używanie narzędzi;
- swobodnie chodzić;
- wykonywać działania w przykucnięciu;
- wspinać się na meble;
- kopać piłkę bez podtrzymywania;
- wchodzić po schodach.
Mowa kształtuje się w oparciu o pozostałe funkcje i wystąpienie oczekiwanych etapów rozwoju jest niezwykle ważne.
Trudno udzielić właściwej porady, gdy nie zna się całego przebiegu rozwoju dziecka.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze