Szukając w stosie propozycji ciekawych zajęć dla najmłodszych, trafiamy na Akademię Malucha. Oferta wydaje się bardzo interesująca. Rozmawiamy z twórczynią, Emilią Krajewską, która zdecydowała się przybliżyć nam ideę tej inicjatywy.
CzasDzieci: Akademia Malucha - to brzmi bardzo poważnie!
Emilia Krajewska: Z pozoru brzmi to bardzo poważnie lecz w rzeczywistości jest inaczej. Dzieci poprzez zabawę, zajęcia manualne i ruchowe odkrywają otaczający je świat. Pobyt w Akademii uczy funkcjonowania w grupie rówieśniczej. Daje dziecku możliwość wszechstronnego rozwoju zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami i zdolnościami.
Cz.D.: Co wyróżnia te zajęcia spośród innych?
E.K.: Innowacyjna forma zajęć w Akademii Malucha polega na łączeniu dzieci w różnym wieku w jednej grupie. Dzieci uczestniczą w zajęciach ogólnorozwojowych, które przybierają różnorodne formy. Duży nacisk położony jest na edukację artystyczną. Nie ograniczymy się tylko do zabawy z kredkami, czy farbami, ale rozszerzymy nasze działania o pracę z gliną, plasteliną, przedmiotami pochodzącymi z recyclingu oraz rzeczami codziennego użytku.
Uzupełnieniem działań twórczych jest nauka języka angielskiego. Dzieci poprzez zabawę, ruch i piosenkę mają okazję poznawać ten język. Podczas nauki wykorzystujemy naturalną zdolność dzieci do przyswajania języka obcego. Jest to podróż przez kolorowy i magiczny świat zabaw. Czas spędzony w Akademii Malucha umilają nam różnorodne prace twórcze oraz gry i piosenki. W naszym towarzystwie żadne dziecko nie zazna nudy.
Cz.D.: Edukacja połączona z zabawą dobrze trafia w potrzeby maluchów. Jak taki proces wpływa na kreatywność dziecka?
E.K.: W Akademii Malucha szczególną uwagę zwracamy na edukację połączoną z zabawą, zdając sobie sprawę jak duży ma to wpływ na rozwój kreatywności dziecka. Podczas zajęć wykorzystujmy różnorodne formy pracy z dzieckiem. Prawie codziennie organizowany jest kącik czytelniczy, który pobudza wyobraźnię i rozwija słownictwo. Dbamy również o rozwój wszystkich zmysłów organizując zajęcia dające możliwość dotknięcia, powąchania, posmakowania, nie mówiąc już o oglądaniu i słuchaniu. Nigdy nie podsuwamy przedszkolakom gotowych rozwiązań, pozwalamy na zadawanie pytań, gdyż one są
początkiem kreatywnego myślenia. Co więcej, zajęcia edukacyjne są inspiracją do prac i zabaw twórczych.
Cz.D.: Przeczytałam, że do Akademii uczęszczają dzieci od 2,5 do 5 roku życia. Jak pogodzić w jednej grupie 2-latka i 5-latka? Jest na to sposób?
E.K.: Akademia Malucha jest niewielką grupą zróżnicowaną wiekowo, zajęcia skierowane są do dzieci w wieku 2,5 do 5 roku życia. Dzięki temu młodsze dzieci uczą się funkcjonowania w grupie i samodzielności obserwując starszaki. Natomiast starsze dzieci wykazują dużą empatię i wrażliwość w stosunku do młodszych kolegów. Dzięki kontaktom dziecko młodsze-starsze łatwo zaobserwować szybszy rozwój emocjonalny i fizyczny młodszych przedszkolaków. Z naszego doświadczenia wynika, że można pogodzić w jednej grupie 2,5-latka i 5-latka różnicując stopień trudności podczas zajęć, korzystając z wzajemnej pomocy dzieci starszych młodszym.
Cz.D.: Czy rodzice zostają z dziećmi podczas zajęć?
E.K.: W pierwszym tygodniu funkcjonowania Akademii Malucha dajemy Rodzicom możliwość uczestniczenia w zajęciach adaptacyjnych przedszkolaków. Natomiast w trakcie roku szkolnego dzieci uczestniczą samodzielnie w zajęciach.
Cz.D.: Jaki jest absolwent Akademii Malucha?
E.K.: Absolwent Akademii Malucha jest dojrzałym i samodzielnym przedszkolakiem. Cechuje go duża wiedza o otaczającym świecie i wrażliwość. Potrafi współdziałać w grupie, jak również pracować indywidualnie.
Zapraszamy serdecznie do Akademii Malucha w Domu Kultury Zacisze!
dziękujemy za rozmowę.
fot. materiały promocyjne
rozmawiała: Agnieszka Bińczycka