W związku z przeciwdziałaniem zagrożeniom związanym z COVID-19, oraz ogłoszeniem stanu epidemii na terenie kraju od dnia 16 marca 2020 r. do odwołania została zawieszona na terenie m.st. Warszawy stacjonarna działalność punktów nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Pomoc ta jest teraz świadczona zdalnie (przez telefon lub email).
Nieodpłatne porady są adresowane do osób, które nie są w stanie z własnych środków ponieść kosztów pomocy prawnej i obywatelskiej. W celu uzyskania nieodpłatnej porady za pośrednictwem środków komunikacji na odległość (telefon, mail) należy przesłać skan lub zdjęcie prawidłowo wypełnionego oraz podpisanego oświadczenia wraz z wnioskiem o udzielenie porady na odległość (format: .pdf lub.jpg) na adres mailowy wybranego punktu: nppngo12pragapd@um.warszawa.pl (to adres punktu, który KOPD prowadzi przy ul. Paca 42 w Warszawie).
Przy składaniu wniosku wymagane jest podanie danych osobowych tam wskazanych, tj. imienia, nazwiska, adresu zamieszkania i nr PESEL (w przypadku jego braku nr paszportu lub innego dokumentu tożsamości).
W wyjątkowych sytuacjach uzasadnionych brakiem dostępu do Internetu należy zadzwonić pod numer: 19115, gdzie konsultant poprosi o podanie imienia, nazwiska oraz numeru telefonu. Pod wskazany numer zadzwoni osoba i przyjmie ustnie złożony wniosek o uzyskanie nieodpłatnej, telefonicznej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego wraz z oświadczeniem.
Pomoc prawna obejmuje wsparcie w zakresie:
Poradnictwo obywatelskie obejmuje wsparcie dotyczące:
Więcej informacji o formach nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, oraz harmonogram udzielania telefonicznych lub mailowych porad prawnych lub obywatelskich dostępne na stronie: https://www.um.warszawa.pl/nieodplatnapomocprawna