Wybrałam się z dziećmi na warsztaty „Geometria i symetria” z cyklu "Wakacje w muzeum" w Muzeum Narodowym w Poznaniu. Podczas zajęć dzieci miały przekonać się, co matematyka ma wspólnego z malowaniem obrazów i jakie działania matematyczne mogą artyście pomóc w tworzeniu dzieła.
Pierwsza część warsztatów odbywała się w głównej części muzeum, gdzie dzieci oglądając obrazy dowiadywały się, czym jest symetria, jak symetria odnosi się do piękna oraz jak rysować symetryczne ciało. Później prowadzący pokazywał dzieciom geometrię w obrazach. Mówił o figurach idealnych, takich jak koło i kwadrat, które są również symetryczne i które da się złożyć. Mój czterolatek, który poszedł na zajęcia z sześcioletnim bratem, zapamiętał między innymi to, że koło można złożyć na wiele sposobów, a pięcioboku już nie można złożyć. Prowadzący poruszał także problem losowości oraz prawdopodobieństwa dając dzieciom kostkę do rzucania i zapisując wyniki.
Druga część zajęć odbywała się w salce przy wejściu do muzeum, gdzie dzieci miały za zadanie dorysować do otrzymanego wydruku drugą połowę motyla, a następnie ponownie dostały jedną połówkę motyla i tym razem tą połówkę pomalowały farbą, złożyły i „odbiły” obraz uzyskując drugą, identyczną połowę. Dzieciom zajęcia bardzo się podobały. Moim - najbardziej część praktyczna. Młodszy syn stwierdził nawet, że on już nie chce być policjantem, tylko malarzem:-) Zajęcia z cyklu "Wakacje w muzeum" odbywają się w muzeum co roku.
Marta Wojtysiak