Warszawa

Zamigaj mi!

Recenzja książki:

Zamigaj mi! Co robię?

Zamigaj mi! Co robię?

Paulina Szuścik
Oliwia Michniewska
od 1 do 5 lat

Zamigaj mi!

 

Troska o rozwój 

 

Kiedy w rodzinie rodzi się dziecko, rodzice z ciekawością i radością obserwują jego rozwój. Pierwszy uśmiech, pierwszy krok, pierwsze słowo. Kamienie milowe, które zdobywa ta mała istota są niezwykle ważne i fascynujące. Często chcąc wspomóc swojego potomka, opiekunowie korzystają z szerokiej oferty gier, zabaw, książek, które wspierają budowanie nowych połączeń nerwowych, tak ważnych z perspektywy rozwoju dziecka, by mogło pójść dalej oraz coraz sprawniej funkcjonować w otaczającym świecie. To pragnienie otaczania troską i wspomagania jest naturalną potrzebą rodzica, niezależnie od tego czy rozwój dziecka przebiega w sposób harmonijny, czy opiekun musi mierzyć się z różnymi trudnościami czy wyzwaniami.  

 

Wspierać mądrze - czyli jak? 

 

Niewątpliwie jednym z wyzwań jest moment kiedy w rodzinie pojawia się dziecko głuche - jak połączyć ze sobą świat dźwięku i świat ciszy - jaką drogę komunikacji znaleźć by budować relacje pokonując bariery? To pytanie zadaje sobie zapewne niejeden rodzic doświadczający takiej sytuacji. Choć wiadomo, że osoby głuche posługują się językiem migowym, sam proces przyswajania tego języka, jak i sama jego natura - nie są już tak oczywiste i dostępne dla każdego. 

 

 

Książka “Zamigaj mi! Co robię?” to odpowiedź na potrzebę troski o rozwój dziecka, a jednocześnie próba zbudowania mostu pomiędzy dwiema formami funkcjonowania w świecie. Wspólne miganie to nie tylko sposób na naukę polskiego języka migowego, poznawanie i utrwalanie słownictwa - to również okazja do wspólnego bycia razem, uczenia się, ale w sposób naturalny i dostępny dla każdego dziecka, czyli przez zabawę. Wykorzystując taki sposób komunikacji -  za pomocą ciała i mimiki, dziecko wchodzi w świat słów i znaczeń naśladując gesty pokazane na prostych i czytelnych, a jednocześnie przyjemnych dla oka ilustracjach. Korzystając z tej propozycji znikają również obawy czy w odpowiedni sposób pokazywane są poszczególne słowa - książce towarzyszy aplikacja MyMagnet, która wprawiając w ruch ilustrację na ekranie telefonu, wspomaga proces przyswajania i powtarzania poszczególnych migów. 

 

 

 

Ożyw swoją książkę! 

 

Połączenie aplikacji z książką to nie tylko możliwość “ożywienia ilustracji” - to zupełnie nowatorski sposób nauki języka migowego: uatrakcyjnienie procesu uczenia się poprzez zabawę, a jednocześnie zastosowanie nowoczesnych technologii. Dziecko obserwując wprawione w ruch ilustracje jest nie tylko zaciekawione zupełnie nową formą nauki - ma możliwość dokładnego powtórzenia migów. MyMagnet pozwala na umiejętne łączenie świata wirtualnego ze światem rzeczywistym w taki sposób aby dziecko poczuło się zaproszone do nabywania nowych umiejętności. 

 

 

Trening mózgu 

 

Rozwój metod obrazowania pracy mózgu przynosi nam sporo cennych informacji o funkcjonowaniu człowieka w wielu zakresach. Różnorodność świata dostarcza tematów do badań i wyciągania wniosków. Jednym z pojawiających się pytań na którymi pochylili się badacze było porównanie języka fonetycznego oraz języka migowego. W jaki sposób pracuje mózg, kiedy do komunikacji używane są zupełnie różne kanały percepcji? Co się stanie jeśli język migowy będzie stosowany również przez osoby słyszące? Wnioski, które pojawiły się podczas przyglądania się tym aspektom wskazują na korzystny wpływ migania nie tylko u osób głuchych - również i słyszących. Nie tylko zmiana kanału percepcji ze słuchowego na wzrokowy, ale także aktywacja obydwu półkul mózgowych sprzyja rozwojowi połączeń neuronalnych. 

 

 

Zamigaj mi! 

 

Z książki Pauliny Szuścik i Oliwii Michniewskiej mogą więc korzystać nie tylko osoby głuche. “Zamigaj mi! Co robię?” będzie dobrą propozycją wsparcia rozwoju dla wszystkich dzieci, zwłaszcza, że ruch i zabawa są naturalnym i dostępnym środkiem ekspresji dla wszystkich. Atrakcyjność połączenia książki z aplikacją zachęca do powtarzania gestów, włączenia się w aktywność. Dziecko rozwija się, ale nie jest to tylko rozwój umiejętności przetwarzania i przyswajania czegoś, co jest nowe - to również otwarcie się na różnorodność - możliwość porozumiewania się różnymi kanałami komunikacyjnymi, a tym samym szansa na rozwój relacji społecznych tam, gdzie mogłyby to być utrudnione. 

 

 

Książka “Zamigaj! Co robię?” to zaproszenie do nauki, rozwoju i zabawy - do wspólnego bycia razem dla wszystkich - dla tych, którzy rzeczywistość poznają innymi zmysłami, jak i dla tych którzy chcieliby spojrzeć na świat z innej perspektywy. 

 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Inne recenzje

Opowieść wigilijna w malarskiej interpretacji Józefa Wilkonia

Kto obudził niedźwiedzia?

Recenzje CzasDzieci.pl
Opowieść wigilijna w malarskiej interpretacji Józefa Wilkonia
... czytaj więcej »

Warto zobaczyć