Dziecko mówi o sobie w trzeciej osobie
Dzień dobry Pani Profesor,
jestem mamą 4 - letniego Jasia. U Jasia od początku można było zaobserwować opóźniony rozwój mowy. Później pojawiło się podwajanie sylab i pierwsze wyrazy. Do trzeciego roku życia synek używał kilkunastu słów oraz wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Komunikacja z Jasiem w rodzinie przebiegała bez większych trudności ponieważ synek wspomagał się gestem, wykonywał polecenia; rozumowanie było w normie. Od pół roku mowa ruszyła do przodu.
Jasiu ma coraz większy zasób słów, w mowie pojawiło się zdanie. Jedno co mnie jeszcze martwi to to, że Jasiu mówi o sobie w trzeciej osobie "Jasiu chce pić", "Chodź z Jasiem się bawić". Do tej pory po każdym takim zdaniu podawaliśmy synkowi formę prawidłową, synek powtarzał i za chwilę robił ten sam błąd. Dziecko jest w normie intelektualnej, nie ma żadnych podejrzeń autyzmu. Bardzo prosimy o jakiś pomysł jak sobie z tym problemem poradzić.
Pytanie przesłała Pani Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
mówienie o sobie w formie 3. osoby jest zjawiskiem rozwojowym u dzieci w drugim roku życia. Ponieważ Jaś miał opóźniony rozwój mowy taki sposób mówienia pojawił się dopiero teraz. Proszę nie zwracać uwagi dziecku i nie poprawiać jego wypowiedzi, ale pilnować by w wypowiedziach domowników pojawiała się ta forma - piję, jadę , myję, ale bez zaimka "ja", który w języku polskim jest domyślny, a nie wypowiedziany. Można także poćwiczyć te formy bawiąc się kukiełkami lub figurkami ludzi czy zwierząt.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska