Droga Pani Doroto,
utrwalanie nowej, poprawnej artykulacji wymaga czasu. Dlatego w mowie spontanicznej początkowo pojawiają się jeszcze błędne realizacje, ale w miarę powtórzeń, ćwiczeń sytuacja powinna się poprawiać. Opisywane przez Panią trudności realizowania czytelnej wypowiedzi mogą mieć co najmniej dwie przyczyny- mogą to być utrwalone nawyki z wcześniejszego okresu, kiedy niedostatki realizacyjne powodowały niewyraziste produkcje dźwiękowe. Drugi powód to trudności synka z mechanizmami lewopółkulowymi, głównie mam na myśli sekwencje.
Sugerowałabym, aby do ćwiczeń z zakresu czytania i artykulacji dodać ćwiczenia sekwencji: słuchowych, ruchowych, wzrokowych. Inspiracje dla tego rodzaju działań znajdzie Pani w książce J. Cieszyńskiej, M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczne".
Kolejne zjawisko, na które powinna Pani zwrócić uwagę, to pojawiające się niepłynności. Być może ćwiczenia sekwencji będą pomocne również w przypadku tego zaburzenia, ale proponowałabym, aby obserwować te zjawiska i w razie nasilenia objawów niezwłocznie skonsultować się z logopedą.
Pozdrawiam
A.Kabała
Komentarze