Droga Pani Patrycjo,
myślę, że uzasadnione są Pani obawy dotyczące poziomu rozwoju językowego Córeczki. Z opisu wynika, że rozwój artykulacji jest opóźniony, gdyż zgodnie z pewnym modelem (ustalonym na podstawie rozwoju mowy dzieci zdrowych), w 3. roku życia dziecko powinno już realizować większość głosek języka polskiego (pewną trudność mogą sprawiać jeszcze głoski sz, ż, cz, dż,r ), do końca 3.r.ż. zazwyczaj posługuje się też wszystkimi typami zdań. Oczywiście mogą zdarzać się jeszcze błędy fleksyjne, czy artykulacyjne. Zachęcałabym zatem do spotkania z doświadczonym logopedą, w celu wykonania diagnozy rozwoju językowego, ale również poznawczego. Harmonijny przebieg nabywania umiejętności językowych zależny jest od rozwoju różnych funkcji,np. słuchowych, wzrokowych, motorycznych, ale również od niezakłóconego przebiegu kształtowania się asymetrii funkcjonalnej mózgu. Dlatego należy zdiagnozować rozwój dziecka w różnych sferach, aby można było ustalić źródło problemów, a w dalszej kolejności ustalić program działań stymulujących rozwój. Oczywiście prawidłowe funkcjonowanie narządu żucia (jamy ustnej) wraz ze najdującymi się tam narządami (np. językiem) ma ogromne znaczenie dla możliwości prawidłowego realizowania dźwięków mowy. Podczas spotkania z logopedą będzie również możliwość zdiagnozowania ewentualnych trudności Córeczki w tym zakresie.
Pozdrawiam
A.Kabała
Komentarze