Droga Pani Agnieszko,
brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych dlatego budowanie systemu językowego jest w tej chwili priorytetem.
Proponuję dla Córeczki:
Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną), Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, Trudne głoski. 15 minut dziennie (www.arson.pl), najlepiej w trzech sesjach. Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Ważne jest także stymulowanie aktywności lewej półkuli mózgu, która jest odpowiedzialna za uczenie się mowy. Do takich ćwiczeń należą: Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®.
Ćwiczenia kategoryzowania (Kategoryzacje - wydawnictwo WIR). Należy nazywać kategorie albo z użyciem pojęcia ogólnego (owoce, zabawki) albo korzystając z opisu, dotyczącego użycia np.; do łazienki, do jedzenia.
Rysowanie równoległe - zamiast ołówka czy zwykłych kredek należy użyć kredek-kamyczków, - naśladowanie wzorów rysowanych przez dorosłego kredą na chodniku.
Po wypracowaniu prawidłowego chwytu i naśladowania ruchu:
Dorosły rysuje na swojej kartce, dziecko na swojej - buzia, słońce, domek, balonik itp.). Naśladowanie łączenia kropek (kwadrat, trójkąt, prostokąt). Dorysowywanie elementów do narysowanego przez dorosłego wzoru; koło do auta, sznurek do balonika, promyki do słońca.
Naśladowanie układu linearnego ułożenia klocków (Układanki lewopółkulowe -www.konferencje-logopedyczne.pl oraz A. Bala Rozwojowy model terapii. Myślę, czytam, rysuję - Zeszyt 1 (www.arson.pl) (jedno zadanie jednorazowo). Bardzo ważne jest pisanie dziennika wydarzeń. Pisanie kartek z dziennika wydarzeń - rysunek lub zdjęcie, pod zdjęciem podpis sytuacji - wyrazami i krótkimi zdaniami - czcionka Arial, wielki druk, 36 pkt. Terapeuta lub rodzic odczytuje głośno zdania, zadaje pytania Kto?, co robi? i odpowiada za dziecko, oczekując powtórzenia. Jak pisać dziennik - w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com.
Proszę sprawdzić ręki i ćwiczyć sprawność manualną.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze