Droga Pani Kasiu,
prawidłowa wymowa głoski L wymaga uniesienia czubka języka do wałka dziąsłowego, czyli tzw. pionizacji języka. Ta umiejętność pojawia się u dzieci w pierwszym roku życia, kiedy wyrastają zęby mleczne, a dziecko zaczyna jeść z łyżeczki, gryzie i żuje coraz twardsze pokarmy, czyli usprawnia połykanie typu dorosłego. Ta umiejętność (pionizowania języka), początkowo związana z funkcjami pokarmowymi, zaczyna być wykorzystywana podczas artykulacji. Pierwszą pojawiającą się w wymowie dziecka głoską, która wymaga uniesienia czubka języka jest właśnie L. Kolejne to: sz, ż, cz, dż, r. Słusznie, zatem, zwraca Pani uwagę na tę sprawność. Zastanawiając się, z jakiego powodu dziecko nie podnosi języka należy zwrócić uwagę na kilka czynników, a mianowicie: czy nie używa stale smoczka, czy nie pije wyłącznie z butelki, czy nie ma skróconego wędzidełka podjęzykowego? Nie pisze Pani, jak głęboki jest niedosłuch u córeczki, bo i to musimy wziąć pod uwagę.
Jeśli chodzi o proste ćwiczenia, które mogłaby Pani sama z córeczką wykonywać, to polecam:
- "szukanie wafelka" - przy szeroko otwartych ustach, przyklejamy dziecku maleńki kawałek andrucika lub opłatka na dziąsłach za górnymi siekaczami. Zadanie polega na tym, aby dziecko czubkiem języka odnalazło wafelek i zdjęło go. Buzia cały czas musi pozostawać dość szeroko otwarta,
- oblizywanie górnej wargi - można posmarować zewnętrzną krawędź górnej wargi dżemem, miodem lub nutellą, a zadaniem dziecka jest zlizanie słodkości czubkiem języka,
- "sprawdzanie ostrości zębów" - dziecko musi otworzyć buzię, tak jakby mówiło samogłoskę A, i w tych okolicznościach dotykać czubkiem języka do górnych siekaczy.
Myślę, że tymi prostymi ćwiczeniami sprawdzi Pani, czy córeczka jest w stanie podnieść czubek języka. Jeśli nie, sugeruję, aby poprosić logopedę o sprawdzenie wędzidełka i ewentualne ćwiczenia stymulujące pionizację języka.
Pozdrawiam
Alicja Kabała
Komentarze