Droga Pani Karolino,
rozwój społeczny rozpoczyna się w domu i dopóki dziecko nie mówi i nie respektuje reguł domowych, to przedszkole nie tylko nie pomoże, ale spowoduje dużą traumę i wycofanie się dziecka z kontaktów społecznych.
Zanim Pani podejmie decyzję o zastosowaniu cerebrolizyny proszę poczytać o tym leku (testowy na zwierzętach, podawany dorosłym w zespołach otępiennych, może spowodować niewydolność nerek). Należy być niezwykle ostrożnym, gdy podaje się dzieciom tego typu leki.
Przede wszystkim proszę podjąć intensywną terapię w domu. Nie wiem, czy neurologopeda, z którym Pani współpracuje stosuje tylko technikę wczesnej
nauki czytania, czy także pozostałe techniki Metody Krakowskiej.
Najważniejsze w stymulacji powtarzania jest program Słucham i uczę się mówić
- Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu
się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i
rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie
(www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu
eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub
trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach
"Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić
się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski", "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także
emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem
w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w
książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce
"Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci"
(www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska
Komentarze