17 miesięczna córeczka nie mówi!
Witam Panią profesor,
proszę o radę. Jak mogę pomóc córce w mowie. Stwierdzono u niej słabe napięcie mięśniowe centralne. Badanie mózgu przez ciemiążko wieku 3 miesięcy nie wykazało żadnych niepokojących zmian. Córka nie mówi mama, tata itp. Widząc, że rozumie jak się pytam gdzie jest tata. Potrafi przybić piątkę, rozumie o co chodzi. Ma ogólne opóźnienie i bardzo bym chciała wiedzieć jak mogę jej pomoc i jak ją stymulować. Dodam, że mieszkamy w UK i niektóre zwroty mówię do niej w j.angielski.
Proszę o opinię i radę. Czy materiały mogę nabyć przez Internet.
Z góry bardzo dziękuję.
Magdalena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdaleno,
proszę natychmiast zaprzestać używać języka angielskiego. Jeśli mówi Pani do Córeczki w dwóch językach ona nigdy nie rozdzieli gramatyki i słownictwa. Na razie, do wieku przedszkolnego powinniście Państwo dbać o rozwój języka etnicznego, a języka angielskiego będzie sie Córeczka uczyć od rodzimych
użytkowników tego języka. Dziecko nie powinno także oglądać bajek w języku angielskim.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie
jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl
oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). W Anglii jest tylko jeden ośrodek pracujący metodą krakowską w Luton (tel. 07436564107).
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na naszej stronie www.konferencje-logopedyczne.pl
W blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.co.at
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska