Droga Pani Moniko,
Oczywiście, że problem nie rozwiąże się sam, słusznie poszukuje Pani pomocy, bo dziecko, które nie mówi w czwartym roku życia zupełnie inaczej niż mówiące dzieci rozwija swe myślenie. Nie wiem na jakiej podstawie nauczyciele w przedszkolu i lekarze mogą stwierdzać, że dziecko dobrze się rozwija skoro nie mówi. Rozumiem, że oceniają jedynie rozwój fizyczny, ale to nie jest jeszcze pełnia rozwoju dlatego będzie Pani musiała działać sama. W Anglii jest tylko jeden ośrodek pracujący metodą krakowską w Luton (tel. 07436564107).
Z opisu zachowania Synka wnioskuję, że ma on kłopoty z kształtowaniem się dominacji stronnej, prawdopodobnie jest lewouszny, a może też oburęczny, co by wyjaśniało nadpobudliwość. To tylko moje przypuszczenia, bo przecież nic Pani nie pisze o wyniku badania dominacji stronnej, a jak przypuszczam zostało takie badanie wykonane.
Jeśli będzie Pani w Polsce radzę udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Ogólne zasady programu słuchowego są następujące:
1. Słuchać należy ZAWSZE w słuchawkach.
2. Rozpoczynamy od "Samogłosek i wykrzyknień" oraz "Wyrażeń dźwiękonaśladowczych". Podczas słuchania dziecko powinno oglądać ilustracje w książeczce, co oznacza, że dorosły musi także słyszeć i odwracać kartkę. Oczekujemy powtórzeń podczas słuchania, ale najważniejsze jest powtarzanie w ciągu dnia w różnych sytuacjach. Dążymy bowiem do użycia języka, a nie tylko do reprodukcji.
3. W zależności od wieku dziecka program trwa 10-15-20-30 minut dziennie. Można te sesje podzielić na 5 minutowe stymulacje.
4. Jeśli po 2 miesiącach słuchania 2 pierwszych części nie pojawią się powtórzenia wprowadzić należy 4 części serii "Sylaby i rzeczowniki".
5. Jeżeli po 4 miesiącach nie pojawi się powtarzanie sugeruję zastosowanie MTG.
6. Po pojawieniu się pierwszych rzeczowników wprowadzić należy "Czasowniki l. pojedyncza" .
7. W dalszej kolejności "Przyimki" oraz "Rzeczowniki fleksja".
8. W sytuacji trudności artykulacyjnych korzystać należy z płytki i książeczki "Trudne głoski".
Zawsze, aby motywować dziecko do do powtarzania stosujemy program "Kocham mówić" (www.we.pl).
Warto także zastosować program "Pytam i odpowiadam" (www.arson.pl) oraz "Powtarzam, rozumiem, nazywam" (www.wir-wydawnictwo.com).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze