Droga Pani Joanno,
90 dB ubytku przy obecnym poziomie apartów słuchowych to nie jest bardzo głęboki ubytek. Jeśli jednak Córeczka odrzuci aparat, co często zdarza się dzieciom z implantem wówczas odbiór mowy będzie utrudniony, bowiem impalnt w lewym uchu nie przynosi korzyści w rozumieniu mowy, a jedynie dźwięków pozawerblnych i intonacji.
Proszę budować z sylab proste wyrazy (jest taka pomoc "Moje pierwsze słowa" - w wydawnictwie WIR), by dziecko miało motywację do patrzenia na sylaby. W pracy z dziećmi zagrożonymi dysleksją sprawdzają się białe sylaby na czarnym tle ("Sylaby inaczej"). Układanie puzzli mechaniczne, bez patrzenia na obrazek jest stereotypową zabawą i radzę wynieść wszystkie puzzle do piwnicy. Proszę sprawdzić, czy Córeczka potrafi ułożyć obrazek rozcięty po skosie (to mogą być zdjęcia z gazety).
Aby motywować dzieci do czytania piszemy też z dziećmi "Dziennik wydarzeń". Jak to robić można poczytać w blogu – dr Elżbiety Ławczys –
www.dwujezycznosc.blogspot.co.at. Dr Ławczys pisała u mnie doktorat na temat języka dzieci niesłyszących, a teraz tę wiedzę przekazuje mamom dzieci dwujęzycznych, bo praca nad językiem postępuje wg takich samych zasad wobec dzieci z niedosłuchem i dzieci bilingwalnych.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze