Warszawa

Porady naszych Ekspertów

3-latek nie mówi

Mój synek nie mówi nic oprócz "mama" i "tata", przedmioty i ludzi nazywa po swojemu np. Franek to kaka, Zuzia ku, Marcysia ki i tak jest ze wszystkim pić to tić siku to ki tylko w innej intonacji. Naśladuje zwierzęta, szum drzew, bzyczenie pszczoły. Lubi grać w piłkę, rysować, malować farbami, bawić się modeliną, jest bardzo towarzyski, chętnie bawi się z dziećmi, ale też nie lubi dzielić się ulubionymi zabawkami. Nie boi się ludzi nawet obcych, lecz nie lubi zwierząt - boi się ich dotknąć. Zaczął korzystać z nocnika jak skończył 2 latka, często się śmieje, jak ogląda bajki to przeżywa je gdy jest coś strasznego boi się, a gdy wesołego śmieje, ma świetną pamięć, od roku układa puzzle. Kłopot polega w jego mowie, dużo z nim ćwiczę, chodzę do logopedy, zna literki alfabetu większość wymawia, lecz nie potrafi ich złączyć w sylabę ani w wyraz. Ćwiczenie z gimnastyki buzi i języka robi dość poprawnie. Pytanie czemu nie mówi? Nie potrafi wymówić prostych słów. Ćwiczę z nim prawie w każdej w wolnej chwili, opowiadam co robię i każę powtarzać niestety bez efektów. Jak mu pomóc? Ostatnio robi się nerwowy gdy go nie rozumiemy. Boję się, że zamknie się w sobie, zauważyłam, że rówieśnicy zaczynają mu dokuczać mówić " ty się naucz mówić", wtedy nie idzie do nich. Jak mu pomóc? Jakie ćwiczenia z nim wykonywać aby usprawnić jego aparat mowy? Dziecko nie chodzi do przedszkola.

Sylwia
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Sylwio,

Proszę sprawdzić czy Synek potrafi naśladować wzory z klocków ("Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl), ponieważ układanie puzzli nie jest stymulujące, można je układać metodą prób i błędów, wiele dzieci nawet nie wie, co jest na obrazku. 
Zachęcam do pracy w domu z wykorzystaniem programów:
1. "Słucham i uczę się mówić" - na początek "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.arson.pl. WARUNEK: dziecko musi słuchać w słuchawkach.
2. "Kocham czytać" - na początek zeszyty od 1-5 (www.we.pl).

Uczenie liter alfabetu jest nie tylko nieuzasadnione, ale też szkodliwe. Synek będzie miał problemy z opanowaniem umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Chłopiec nie potrzebuje ćwiczeń aparatu mowy, ale stymulacji lewej półkuli mózgu, czyli ćwiczeń sekwencyjnych, linearnych. 

Warto skorzystać raz w tygodniu z pomocy terapeuty pracującego metodą krakowską. Znajdzie ich Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl

Z ćwiczeń lewopółkulowych ważne są "Układanki lewopółkulowe" oraz ćwiczenia dominującej ręki. Proszę nie mówić nigdy: "powiedz", "powtórz", bo to przynosi odwrotny skutek. Synek musi słuchać około 5 miesięcy, by mózg nauczył się łączyć sylaby w większe jednostki. Jako stymulację do spontanicznego powtarzania stosujemy zawsze program "Kocham czytać" i "Dziennik wydarzeń" - terapeuta powinien Pani wszystko objaśnić. Jest też moja nowa książka "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" gdzie dokładnie opisuję 17 technik terapeutycznych.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć