Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Dwulatek prawie nie mówi

Witam,
Chciałabym się poradzić w sprawie mojego synka. Jak napisałam w temacie syn ma 2 latka. Mówi tylko kilka słów, to jest: mama, baba, tato (mało wyraźnie), dziadzia (mało wyraźnie), am, papa, przy czym wypowiada je raczej rzadko, pomijając mama, które kieruje do każdego jak coś chce. Przy czym rozróżnia osoby tatę, mamę, ciocię itd. W większości rozumie polecenia i to co się do niego mówi, czasem tylko mam wrażenie, że niektóre rzeczy nie do końca. Mówi, hau-hau, muuu - jak krówka, ko-ko. Problemu ze słuchem raczej nie zauważyłam. Zawsze był bardzo żywym i głośnym dzieckiem, ostatnio trochę jest mniej aktywny i więcej śpi. Chciałabym wiedzieć jak mogę mu pomóc, w nauce mowy i czy obecna sytuacja jest niepokojąca?

Iza
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Izo,

Dwuletnie dziecko powinno już budować zdania gramatycznie poprawne. Brak mowy dramatycznie wpływa na kształtowanie się myślenia abstrakcyjnego, a tym samym ma wpływ na sukces edukacyjny dziecka. Koniecznie trzeba natychmiast rozpocząć stymulację. Może to Pani robić sama w domu, ale warto uzyskać wsparcie profesjonalnego terapeuty raz w tygodniu. Terapeutę mam nadzieję znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Zawsze należy się niepokoić gdy dziecko nie rozwija mowy, tak jak rówieśnicy.
W domu należy wykorzystać:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" -  "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki"20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje
2. Nauka czytania metodą sylabową.  Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną® 
3. Ćwiczenia artykulacyjne, polegające na mówieniu do dłoni dziecka, by poczuło na skórze ruch powietrza (podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program "Kocham czytać",  www.we.pl) – 10 minut dziennie.
4. Ćwiczenie sekwencji i linearnych uporządkowań - I etap - "Sekwencje, Szeregi"www.konferencje-logopedyczne.pl
5. Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.  

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć