Droga Pani Ewo,
Synek nie rozwija się prawidłowo i nie powinna Pani czekać. Sytuacja dwujęzyczności opoźnia nieco rozwój mowy, ale taka sytuacja nie powinna się zdarzyć, gdy oboje rodzice są Polakami.
Koniecznie trzeba rozpocząć stymualację, bo dziecko, które nie buduje
zdań po ukończeniu drugiego roku życia nie może rozwijać myślenia
abstrakcyjnego.
Jeśli mieszka Pani w Anglii, w Luton jest ośrodek logopedyczno-psychologiczny (PROMED) w którym polscy terapeuci pracują metodą krakowską.
Proszę rozpocząć pracę w domu:
- Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się
mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze",
w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 30 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
- Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®".
- Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków
rodziny (MAMA, TATA, MARCELEK, BABA oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
- Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe - czytanie dziecku sylab i pokazywanie obrazków w książeczkach "Kocham czytać" - www.we.pl,
(oczekujemy, że najpóźniej 1 miesiąc po włączeniu programu słuchowego, podczas tych ćwiczeń pojawi się samodzielne powtarzanie).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze