Droga Mamo Marcinka,
z opisu wynika, że należy ćwiczyć połykanie typu dorosłego. Takie ćwiczenia opracował dr Mackiewicz. Oto lista publikacji: Mackiewicz B., 1989, Znaczenie pionizacji końca języka dla poprawnej artykulacji głosek, [w:] B. Rocławski (red.) Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk. oraz Mackiewicz B., 2001, Odwzorowanie czynności pokarmowych w ruchach artykulacyjnych, Logopedia nr 29.
Ta druga pozycja jest łatwa do zdobycia. To artykuł w czasopiśmie Logopedia. Jednak samo wyćwiczenie połykania typu dorosłego nie pomoże jeśli chłopiec oddycha przez usta. Z pewnością trzeba sprawdzić drożność nosa. Może w grę wchodzi skrzywiona przegroda nosowa lub katar alergiczny. Konieczne są ćwiczenia oddychania przez nos oraz praca z logopedą.
Pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze
LEKARZE ZAWSZE MÓWIĄ, ŻE MIGDAŁ JEST PRZEROŚNIĘTY, ALE NIE NA TYLE ABY GO USUWAĆ. TO NIE DO KONCA PRAWDA. MOZE Z PUNKTU WIDZENIA LARYNGOLOGII TO JEST OK, ALE Z PUNKTU WIDZENIA LOGOPEDII I WYMOWY DZIECKA NIE. MOIM ZDANIEM, JESLI LECZENIE MIGDAŁA PRZEZ JEDEN SEZON(CZYLI OD PAŹDZIERNIKA DO KWIETNIA) NIE DAŁO EFEKTÓW TO TRZEBA GO USUNĄĆ. TRZYMANIE GO PRZYNOSI WIĘCEJ SZKODY JAK KORZYŚCI. WIEM TO Z WŁASNEGO DOŚWIADCZENIA. JESTEM LOGOPEDĄ I MAMĄ DZIECKA Z POWIĘPSZONYM MIGDAŁEM ADENOIDALNYM. TRENING POŁYKANIA PRZYNOSI MARNE EFEKTY. JEŚLI DZIECKO PRZEZ 8 LAT TKWI W NIEWŁAŚCIWYM NAWYKU TO CIĘŻKO TO ZMIENIĆ. TYM BARDZIEJ, ŻE PADAJA ARGUMENTY- PO CO MAM SIĘ TEGO UCZYĆ, PRZECIEŻ UMIEM POŁYKAĆ - BO TE ĆWICZENIA TYLKO WYDAJĄ SIĘ PROSTE. ALE BEZ USUNIĘTEGO MIGDAŁA NIE MAJĄ SENSU. JEŚLI DZIECKO MA DROŻNY NOS BĘDZIE MU ŁATWIEJ. DLATEGO JA JESTEM ZWOLENNICZKA USUWANIA MIGDAŁÓW DO CZEGO WSZYSTKICH ZACHĘCAM.
dodany: 2010-12-07 12:03:09, przez: ANNA