Z warsztatów dzieci mogą dzisiaj korzystać w bardzo szerokim zakresie. Oferta kreatywnych warsztatów z różnych dziedzin nauki, sztuki, sportu stale się poszerza. Na tym tle jedną z bardziej interesujących i cieszących się zainteresowaniem ze strony samych dzieci propozycją jest nauka robotyki. Dlaczego?
Warsztaty kreatywne z robotyki, jak łatwo się domyślić, polegają na projektowaniu i programowaniu robotów. Są to zajęcia, w które z reguły stanowią wprowadzenie do bardziej zaawansowanej nauki programowania, którą można wdrożyć pod koniec szkoły podstawowej lub na początku liceum. Wszystko oczywiście zależy od tego, jaki poziom reprezentuje uczeń, jak wcześnie rozpoczął naukę, jak rozwinęły się jego kompetencje. Na początku uczniowie uczą się składać roboty, a potem samodzielnie programować je do wykonywania określonych czynności.
Warsztaty dla dzieci z robotyki to zajęcia i angażujące i wiele uczące. Dzieci uczą się podstaw programowania, dostrzegają, że wiedza matematyczna przydaje się przy konkretnych problemach i zadaniach. Zadaniem uczestników takich warsztatów jest rozwiązanie problemu, stworzenie projektu, współpraca nastawiona na osiągnięcie konkretnego celu. Takie zajęcia uczą więc nie tylko robotyki jako takiej czy programowania. Dzieci biorąc udział w takich zajęciach uczą się logicznego myślenia. Z czasem szybciej łączą fakty, potrafią przeprowadzić myślenie skutkowo-przyczynowe, wyciągnąć z niego wnioski i zaproponować rozwiązanie. Taka wiedza zdobywana w centrum kultury, szkole czy na specjalnych warsztatach dla dzieci jest po prostu bezcenna. Zajęcia dodatkowe dla dzieci Poznań to nie tylko świetna zabawa, ale i warsztaty, które kształcą bezcenne kompetencje przez współpracę z dziećmi. Podczas zabawy uczą się rozwiązywać problemy, ustalać priorytety, budować plan i go realizować. Wszystkie te kompetencje w dzisiejszym świecie są zaś przecież absolutnie niezbędne, nie tylko dla dzieci, ale i dorosłych. Warsztaty z robotyki dają więc dzieciom znacznie więcej niż kilka godzin dobrej zabawy.
Mniejsze dzieci podczas warsztatów z robotyki kształtują także zdolności manualne. Obcowanie z klockami, układanie ich, łączenie w odpowiedni sposób ma bezcenne znaczenie dla motoryki małej i rozwoju odpowiedzialnej za nią części mózgu. Co ciekawe, ta sama część odpowiada także m.in. za naukę języków obcych.
Zajęcia z robotyki kierowane są przede wszystkim do uczniów w wieku 3-11 lat. Dla uczniów ostatnich klas podstawówki przygotowywane są zajęcia już nieco bardziej zaawansowane.
Na takich warsztatach dzieci mogą rozwijać swoje kompetencje w bardzo wielu aspektach. Chodzi tutaj zarówno o motorykę, wiedzę z zakresu programowania i robotyki, zdolności matematyczne, jak i logiczne myślenie. Nie bez znaczenia jest także to, że podczas takich warsztatów dzieci z reguły uczą się w parach albo grupach. Kształcą więc w ten sposób także kompetencje związane z pracą w grupie, podziałem obowiązków, poczuciem odpowiedzialności za wspólny cel.
Oczywiście uczniowie po kursach i warsztatach robotyki mogą swobodnie kontynuować swoją przygodę i zapisać się na zaawansowany kurs programowania. Możliwości rozwoju, także później zawodowego, w tej dziedzinie nie brakuje.
Rynek cały czas szuka specjalistów w tej branży, więc tego typu zajęcia to także potencjalnie jakaś inwestycja w zawodową przyszłość twojego dziecka.
Robotyka nie oznacza jednak, że uczeń musi koniecznie rozwijać swoje kompetencje w kierunku programowania. Możliwości jest znaczenie więcej. Robotyka dla dzieci rozwija bowiem także strategiczne i analityczne myślenie. Warsztaty to więc także bardzo atrakcyjny sposób na odkrycie własnych zdolności, umiejętności, cech charakteru, których dziecko (a nawet jego rodzice) często może być nieświadome. Takie doświadczenia pomagają później w planowaniu kolejnych kroków edukacyjnych, planowaniu przyszłości. Przede wszystkim jest to nadal dobra zabawa, natomiast w dużej mierze przyczynia się ona do rozwoju bardzo wielu kompetencji, jak i odkryciu potencjału, który już w dziecku jest.