Dysortografia i dyskalkulia to zaburzenia, które mogą stanowić poważny problem. Dziecko może nie radzić sobie z pewnymi wyzwaniami edukacyjnymi. Dysfunkcje te mogą nawet powodować odrzucenie w grupie rówieśniczej. Zaburzenia te jednak są możliwe do naprawienia czy opanowania. Wymaga to wsparcia ze strony pedagogów, psychologów, nauczycieli oraz rodziców.
Dyskalkulia to zaburzenie wykonywania działań matematycznych. Dziecko z taką diagnozą powinno być odpowiednio wspierane w procesie edukacji. Dotyczy do zarówno zajęć szkolnych, jak i indywidualnych z rodzicami oraz terapeutą.
Odpowiednio postawiona diagnoza pozwala stwierdzić:
Na podstawie tak przygotowanej diagnozy można w odpowiedni sposób opracować plan pomocy. Planując zajęcia wspierające należy zwrócić uwagę nie tyle na ilość, co na intensywność i jakość ćwiczeń. Niejednokrotnie pół godziny prawidłowo prowadzonych indywidualnych zadań przynosi lepsze efekty niż kilka godzin pracy grupowej dzieci z różnymi problemami i potrzebami. Dlatego nieodzownym elementem wsparcia dziecka z dyskalkulią powinny być indywidualne zajęcia prowadzone przez odpowiednio przygotowanego nauczyciela.
Dysortografia to dysfunkcja, którą cechuje zaburzenie związane z popełnianiem błędów ortograficznych, mimo znajomości zasad pisowni. Wyrazy zapisywane są błędnie ze względu na zakłócenie percepcji wzrokowej lub słuchowej.
Uczeń z dysortografią prezentuje charakterystyczne objawy:
Zaburzenia wynikające z dysortografii można przepracować, dopasowując odpowiednie zadania. W celu opanowania prawidłowej techniki pisania potrzebny jest rozwój funkcji wzrokowych i słuchowych oraz prawidłowa motoryka (sprawność palców i dłoni), a także prawidłowa mowa i zasób słownictwa adekwatny do poziomu dziecka.
Bardzo ważna jest cierpliwość i systematyczność pracy. Nauka prawidłowego pisania wymaga czasu. Aby uzyskać zadowalające efekty, dziecko powinno wykonywać ćwiczenia, ułożone w formie zabawy.
Najskuteczniejsze są:
Takie ćwiczenia ułatwiają zapamiętywanie pisowni słów sprawiających kłopot. Wspomagają również prawidłowy rozwój motoryki, przede wszystkim pisania, ale również wymowy głosek.
W realizacji planu pomocy zarówno w przypadku dyskalkulii, jak i dysortografii ważną rolę odgrywają rodzice.
W porozumieniu z nauczycielem powinni odpowiednio:
Podczas pracy z dziećmi ze zdiagnozowaną dyskalkulią i dysortografią bardzo istotną rolę odgrywa zachęcanie ich do pracy nad problemem.
Można to osiągnąć poprzez:
Dziecko z dysortografią czy dyskalkulią wymaga pracy zarówno z nauczycielem, jak i z rodzicami. Niezbędny jest czas i cierpliwość, a także systematyczność albo nauka poprzez zabawę. Bardzo ważne jest także korzystanie z pomocy poradni pedagogiczno-psychologicznej, która pomoże zdiagnozować problem i odpowiednio zaplanować pracę z dzieckiem.
Zobacz też:
Autor: Izabela Soniak